Iniciem una campanya de captació de pisos a Figueres per destinar-los a dones supervivents a la violència masclista

Aquest mes de febrer impulsem la campanya “Tens un pis buit? Obre la porta al lloguer social” a Figueres i poblacions properes. La campanya pretén aconseguir habitatges buits per destinar-los a lloguer social. En concret es necessiten dos habitatges, o més, on viuran dones de la comarca que han patit violència masclista i necessiten refer les seves vides.

Aquest any 2021 la Fundació SER.GI hem acompanyat a 9 dones supervivents a la violència masclista que, després del seu pas pels dispositius d’acollida i suport, poder disposar d’un habitatge i d’un acompanyament els està permetent refer i emprendre un nou projecte de vida amb els seus fills i filles. 5 habitatges són a la ciutat de Girona, 2 a Salt i 2 a Figueres.

La campanya, que s’allargarà tot el mes de febrer de manera activa, però que resta oberta permanentment, fa una crida als propietaris particulars que disposin d’algun pis buit a Figueres o a poblacions properes, a posar-lo a lloguer social de manera temporal. El preu del lloguer serà acordat segons possibilitats i a canvi, la persona propietària obtindrà certs avantatges i descomptes i contribuirà a fer que dones que han patit violència masclista puguin refer les seves vides.

Amb la voluntat de fer visible, sensibilitzar i denunciar la problemàtica de les violències masclistes i incentivar als propietaris amb habitatges buits de la zona, es realitzarà una enganxada de cartells pel territori i alguna acció a les xarxes socials. La campanya compta amb la col·laboració de la Fundació Alchimia Solidària, que el passat 2021 va concedir a SERGI un dels premis d’ajuda que atorga anualment a projectes socials del territori i en aquest cas va ser pel projecte “Habitatge per a dones supervivents”.

La violència contra les dones és una violació dels drets humans i constitueix un dels principals obstacles per aconseguir una societat igualitària i plenament democràtica.

Què s’ofereix al propietari?

Les persones propietàries d’algun habitatge que participin en el programa de lloguer social, han de cedir-lo per cinc anys com a mínim, i a canvi, obtindran els següents avantatges:

• Cobrament de lloguer mensual garantit
  • Retorn de l’habitatge en el mateix estat de conservació
  • Assegurança gratuïta durant tota la vigència del contracte
  • Gestió administrativa gratuïta
  • Tràmits per sol·licitar el Certificat Eficiència energètica / Cèdula habitabilitat
  • Bonificació del 95% IBI
  • Seguiment periòdic al domicili

Algunes dades

• Des de gener fins a octubre del 2021 s’han produït 12 feminicidis (homicidis per masclisme) a Catalunya, 1 d’ells a les Comarques Gironines.
  • Durant el primer semestre del 2021, els Serveis d’Informació i Atenció a les Dones (SIAD) de les comarques gironines van atendre a causa de la violència masclista, a 938 dones (majoritàriament d’entre 30 a 45 anys). Un 22,3% respecte a tot Catalunya.
  • De gener a octubre de l’any 2021, els Serveis d’acolliment i recuperació (SAR) de les famílies en situació de violència masclista de les comarques gironines han atès 96 dones i 116 filles i fills.
  • De gener a setembre de 2021 a les comarques gironines es van realitzar 1.375 denúncies per violència masclista en l’àmbit de la parella i familiar.

Dades extretes de l’Informe “Violències masclistes 2021” de l’Observatori de la Igualtat de Gènere de la Generalitat de Catalunya

• La Fundació SER.GI gestiona actualment 140 pisos: 128 procedents de particulars, 8 de titularitat municipal i 4 de propis. Tots ells destinats a lloguer social i 9 dels quals destinats al programa “dones supervivents” a la violència masclista i als seus fills i filles.
  • Falten habitatges: La Fundació SER.GI només pot donar sortida a un 10% de la demandes d’habitatge que fan les persones ateses.