La Fundació SER.GI fa balanç de la feina feta durant l’any 2018 i constata les necessitats i causes de l’exclusió social al territori

El Patronat de la Fundació SER.GI ha aprovat la Memòria 2018, on es presenten els detalls de l’acció de la Fundació durant l’any. La feina en el terreny permet també radiografiar la realitat local del territori gironí en els camps de la intervenció social: ciutadania i participació, educació, habitatge social i formació i sensibilització social.

L’impacte del treball diari que s’ha aportat, per a la millora de l’estat del benestar de les persones en risc d’exclusió social que participen en els projectes de la Fundació, ha procurat transformar la seva realitat personal i el seu context socioeconòmic.

Durant l’any s’ha treballat principalment en 14 projectes socials que han atès a més de vuit mil persones repartides en 28 poblacions. S’han gestionat 145 pisos d’habitatge social i s’han realitzat 6 propostes formatives i de sensibilització.

Els programes, projectes i accions que s’han desenvolupat al llarg del 2018, en la seva majoria, han tingut continuïtat, malgrat ha finalitzat algun finançament o encàrrec, obligant de tancar-ne algun (Pigmalió, Habitatge Malgrat de Mar i Habitatge Llagostera). Per altra banda, s’ha iniciat i/o replicat nous projectes a territoris coneguts i de nous (a Girona ReagrupArt, Dinamització de famílies i TEAF al Dalmau Carles i al Carme Auget, Tarda Oberta a Salt, Habitatge a Sils, Dinamització comunitària a Platja d’Aro i Dinamització de dones subsaharianes a municipis de l’Alt Empordà).

Premis i reconeixements 2018:

• IX Premi Salvador Sunyer i Aimeric, a la Fundació SER.GI, dins la XIII convocatòria dels Premis Fundació Valvi 2018.
  • Premi Solidaritat 2018 concedit pel Col·legi d’Agents de la Propietat Immobiliària (API) de Girona, a la Fundació SER.GI.
  • 2n premi “Hip hop per la pau” de l’Institut Català per la Pau, als joves de Tarda Jove per el videoclip ¿De qué lado estás? (2018).
  • L’acció #i3 de Tarda Jove com a un dels 30 projectes seleccionats per la Crida Comunitats que Eduquen, d’Educació 360 (2018).

A continuació oferim un breu resum en xifres de les actuacions realitzades i algunes de les constatacions que la Fundació SER.GI detecta en cadascuna de les àrees on desenvolupa la seva acció.

Ciutadania i participació:

1.347 persones han participat de les activitats d’acollida, inclusió o igualtat d’oportunitats.

17 poblacions, 3 amb projectes de dinamització comunitària i 14 amb accions puntuals.

49 associacions d’àmbit comunitari per millorar la convivència i la participació ciutadana

Constatem:

• Moltes persones de les que atenem, no obstant estar vivint fa anys a territori, continuen tenint l’estatus d’immigrant i molt sovint perpetuen una inestabilitat administrativa que repercuteix en totes les àrees de la vida familiar i també social.
  • Constatem la necessitat d’implementar accions amb joves migrats que es troben en situació de completa vulnerabilitat.
  • Existeixen dificultats innecessàries en l’empadronament que prolonguen situacions de precarització administrativa, laboral, de salut i residencial.
  • Cal augmentar les possibilitats de formació i ocupabilitat de joves i adults dels municipis.
  • La metodologia del treball comunitari és l’òptima per apoderar a la ciutadania i permet construir-se com a societat desenvolupada.
  • Cal continuar treballant per l’eradicació del racisme i els discursos i conductes d’odi.

1.904 infants, adolescents, joves i famílies han sigut ateses des de les accions educatives.

11 poblacions amb presència, durant tot el curs o amb menys intensitat.

364 professionals relacionats amb el món educatiu, amb qui ens hem coordinat.

Constatem:

• Detectem un nombre important de joves amb alt risc de fracàs escolar, amb conductes de risc i desesperançats per les expectatives de futur.
  • Reducció de la oferta formativa professionalitzadora per a joves sense graduat o només amb l’ESO.
  • Els darrers dos anys hi ha hagut un increment important de persones joves sense documentació i aquesta situació administrativa no els permet accedir a les formacions professionals gratuïtes.
  • L’acompanyament emocional té conseqüències directes molt positives a l’adolescent i incideix favorablement en el seu procés de capacitació i socialització. El treball complementari amb les famílies i els referents adults positius son claus.

Habitatge social

4.967 persones ateses per temes de lloguers, hipoteques o allotjades en habitatges.
145 pisos en seguiment que acullen famílies en risc d’exclusió.
8 poblacions amb accions relacionades amb l’habitatge.

Constatem:

• Incrementa progressivament del nombre de famílies que no poden fer front adequadament al pagament dels seus préstecs hipotecaris o dels seus lloguers, no només son les famílies més vulnerables sinó que l’afectació s’està estenent a d’altres classes socials.
  • Baixa inversió a Catalunya (i l’Estat espanyol) en polítiques d’habitatge.
  • L’administració competent no té un dispositiu útil per donar resposta a la demanda de lloguer social actual. Les meses d’emergències, que són l’únic mecanisme existent, estan col·lapsades i no responen amb l’agilitat necessària.
  • Algunes famílies amb necessitats d’habitatge assequible opten per l’ocupació irregular, com a solució immediata a la seva situació d’urgència habitacional.
  • Necessitem proveir les borses socials d’habitatge buit i a preu assequible, provinent de les Entitats bancàries i del parc privat.
  • El boom dels pisos turístics també està contribuint de manera directa en la inflació de les rendes de lloguer i en els processos de gentrificació.
  • Cal qüestionar la funció de l’habitatge en el capitalisme neoliberal globalitzat.

Formació i sensibilització

4 propostes formatives online i 19 alumnes
290 assistents a les 5 activitats del cicle SINER[GI]ES
110 professionals del món educatiu al taller seminari “GAMIFICACIÓ EDUCATIVA”.

Constatem:

• L’interès dels professionals del camp social i educatiu per una formació de qualitat que asseguri el seu reciclatge i millori les seves intervencions.
  • Cal augmentar la sensibilització de tota la població en relació a les causes que produeixen l’exclusió social i les seves conseqüències.

Girona, 9 de juliol de 2019.

Més informació i memòries detallades a: https://www.fundaciosergi.org/memoria-tecnica/

Informació relacionada a la premsa:

19.07.2019 | TV Girona
Entrevista a Lluís Puigdemont, Director de la Fundació SER.GI