Actualitat / Notícies

Els agents socials de les comarques gironines reclamem en un manifest conjunt una aposta real per la Formació Professional

El manifest posa de relleu que malgrat que tothom reconeix que la sortida a la crisi passa per més i millor formació no es prenen decisions conseqüents amb aquesta afirmació.

En un acte celebrat dilluns 12 d’abril a l’Escola d’Hostaleria i Serveis Sant Narcís els signants del manifest hem demanat coherència a l’administració competent amb el discurs que afirma que la formació professional és una molt bona eina per sortir de la crisi. Els agents socials reclamem que es prenguin decisions que potenciïn la formació professional, i que s’adeqüi a les necessitats socials, educatives, econòmiques i professionals de les comarques gironines, i alhora s’impliquen en les possibles sortides que es puguin dissenyar.

Coincidint amb aquest argument, Ramon Roig, membre del sindicat USTEC, ha posat en contradicció com “les administracions no garanteixen places presencials malgrat que el seu discurs és el d’apostar per la formació professional”.

Davant de l’anunci que l’increment de l’oferta de places de formació professional a les comarques gironines serà pràcticament zero, els agents socials demanem que el curs vinent s’incrementi l’oferta de places i s’iniciï la necessària remodelació de la Formació Professional.

També es reclama que s’aprofiti el desenvolupament del Projecte Integral de la F.P. de Girona, on conflueixen els diferents agents institucionals per elaborar de forma participada la planificació, les actuacions i el seguiment d’aquest àmbit educatiu.

Eduard Torrent, Director-gerent de la Cambra de Comerç de Girona, ha afirmat que malgrat que des de la formació professional surten alumnes ben formats, el que manca “és més oferta formativa i més adequada a les necessitats de l’empresa”.

Manel Ponsa, representant del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC), per la seva banda ha volgut posar l’èmfasi en el desenvolupament de les plataformes de formació ja que “malgrat la crisi cal apostar per la formació professional com a eina que afavoreix la cohesió social”.

El dèficit de l’orientació professional
Un dels punts en que es posa més èmfasi és el que demana que es desplegui un autèntic Pla d’Orientació Professional, amb una especial incidència a l’ESO i cercant una major implicació de les famílies. L’objectiu principal d’aquest Pla és que els joves coneguin els oficis i els diversos àmbits professionals, el món de l’empresa i de l’emprenedoria.

En aquest sentit, Quim Bosch, Director de l’Institut Narcís Xifra, ha posat de relleu “la mancança absoluta que té el sistema educatiu català en el camp de l’orientació professional”, i també la “impossibilitat de poder admetre la demanda que hi ha per poder cursar els cicles formatius”.

Per la seva part, Imma Fuyà, com a presidenta de la FAPAC, ha volgut incidir en que “manca la figura de l’orientador professional, malgrat que fa temps que s’està denunciant aquesta necessitat educativa”. En aquest sentit ha posat l’organització que representa “al servei d’aquest objectiu i es col·laborarà per tal que aquesta figuri s’institueixi”.

Finalment, nosaltres hem volgut destacar que a més de la importància de la formació professional de cicle de grau mitjà i de grau superior “no ens podem oblidar del programes de qualificació professional inicial ja que cobreixen una necessitat social important i on hi ha molta manca de places”.

Un manifest plural
El manifest el signem la Cambra de Comerç de Girona, els sindicats d’ensenyament USTEC, CCOO i UGT, l’IES Narcís Xifra, l’IES Montilivi, la Fundació SER.GI, la FAPAC (Federació d’associacions de Mares i Pares d’alumnes de Catalunya), el CEESC (Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya), la Fundació OSCOBE i ECAS (entitats Catalanes d’Acció Social).

Es probable que en les properes setmanes se sumin a aquest manifest més entitats.

Notícia apareguda al TN Comarques