Acte de lliurament de les Beques Escolars de la Fundació Catalunya-La Pedrera

37 alumnes de Salt han estat becats durant el darrer curs escolar

El dimecres 8 de juny, la Fundació Catalunya-La Pedrera i la Fundació SER.GI organitzen l’acte de lliurament de diplomes del programa Beques escolars a l’Auditori Complex Cultural Coma-Cros (17.00 h. – c/ Sant Antoni, 1 de Salt).

L’acte comptarà amb les intervencions de Lluís Farrés, director de l’àrea de Coneixement i Recerca de la Fundació Catalunya-La Pedrera; Ferran Burch, tinent d’alcalde i regidor d’acció social i ciutadania de l’Ajuntament de Salt, Lluís Monjas, inspector d’Ensenyament de la Generalitat; i Lluís Puigdemont, director de la Fundació SER.GI.

El programa Beques Escolars
Aquest programa va ser creat per Fundació Catalunya-La Pedrera amb l’objectiu de proporcionar unes condicions econòmiques i socials adients per al col·lectiu d’infants i joves en risc o situació d’exclusió social per ajudar-los a assolir la formació necessària per a accedir al món laboral en millors condicions i incrementar així la seva taxa d’ocupació.

Els beneficiaris de les beques són proposats per les entitats col·laboradores del Programa, que des de la seva experiència i pràctica quotidiana poden seleccionar els perfils més adients per a participar-hi. La col·laboració amb la Fundació SER.GI es va iniciar l’any 2008, i des d’aleshores s’han atorgat un total de 279 beques.

Així doncs, el programa pretén donar suport econòmic i acompanyament tutorial a un perfil d’alumne amb potencial d’èxit educatiu, però que per la precarietat econòmica i per altres possibles mancances detectades al seu nucli familiar pot veure estroncat el seu itinerari educatiu/formatiu i, per tant, esdevenir un jove en risc d’exclusió social.

Mitjançant la concessió de beques a joves en situació de vulnerabilitat, es pretén fomentar la continuïtat de l’educació dins l’ensenyament reglat (obligatori) i minimitzar els costos directes i d’oportunitat per a la família.

Els objectius d’aquest programa són facilitar escenaris que permetin viure experiències comunicatives i de cooperació positives, entre pares i professionals de l’educació, i alumnes, i fer-los partícips com a agents actius del seu desenvolupament educatiu. També, contribuir a incrementar l’èxit acadèmic dels joves i a promoure la identificació i l’acció precoç de casos de fracàs escolar.

El programa es caracteritza per la flexibilitat que permet adaptar-se al màxim al perfil i a les necessitats dels usuaris i també a la dinàmica de funcionament de les entitats col·laboradores. Un altre dels aspectes importants del programa és el seguiment tutorial implícit a la beca i que es realitza a través de les entitats amb la finalitat que s’assoleixin els objectius establerts en cada cas. Les entitats es comprometen també a desenvolupar un paper de mediació i coordinació entre totes les parts implicades en el procés socioeducatiu de l’infant.

Resultats
En acabar el curs escolar 2015-2016, hi ha concedides 37 beques per a la incorporació de joves en acadèmies i centres de formació per reforçar diverses matèries curriculars, principalment les instrumentals de llengua.

Durant aquest curs, per comissió de beques, es va acordar mantenir com a criteri de selecció de beneficiaris aquells alumnes que presentaven potencial “d’èxit escolar” i amb baixos nivells de renta familiar. En aquest sentit els alumnes i les famílies veuen en l’actuació del programa Beques escolars l’oportunitat de poder assegurar suport econòmic per els estudis dels seus fills.