Es presenta l’Anuari 2013 de l’Estat de l’Educació a Catalunya

Aquest dimecres s’ha presentat a Girona l’Anuari 2013 de l’Estat de l’Educació a Catalunya que edita la Fundació Jaume Bofill.

Sota el títol “L’Èxit Educatiu a Catalunya: Indicadors i mirades” l’acte ha comptat amb Miquel Martínez, catedràtic de Teoria de l’Educació de la UB i director de l’Anuari 2013; Xavier Besalú, professor del Departament de Pedagogia de la UdG; Rosa Guàrdia, coordinadora del Moviment de Renovació Pedagògica de Girona; i Albert Quintana, sots-president de la Fundació SER.GI.

Miquel Martínez ha explicat de forma resumida les principals conclusions de l’anuari. Una de les principals conclusions és que els resultats del país han millorat en els darrers anys en el camp de l’educació. Això s’explica entre altres factors a que millora l’èxit escolar, baixa l’abandonament educatiu prematur, o bé que puja la taxa de graduació a l’ESO. La crisi econòmica ha provocat que l’abandonament del sistema educatiu per part dels joves sigui inferior, ja que en no haver-hi feina prefereixen seguir formant-se. Cal recordar que els diferents governs han creat 30.000 noves places de formació professional en els darrers cinc anys.

Martínez també ha explicat que l’èxit ha estat degut a la política educativa i a les millores estructurals, al compromís del professorat vers la seva labor, o l’elevada taxa d’atur. Per contra el que dificulta millorar són paràmetres com la forta polarització formativa de la població, un elevat pes de l’ocupació de baixa qualificació, el baix nivell de despesa pública en educació (Catalunya se situa per sota la mitjana europea i espanyola en inversió relativa sobre el PIB), i la baixa inversió en polítiques d’equitat.

El director de l’informe assegura que només es traurà resultats significativament millors en les proves PISA si es millora els resultats dels menys afavorits, és a dir, si s’inverteix en polítiques d’equitat, ja que amb la resta de població ja hi ha poc marge de millora.

L’Anuari 2013 de l’Estat de l’Educació a Catalunya
L’informe consta de quatre parts. Els primers capítols estan dedicats als Indicadors sobre l’èxit educatiu a Catalunya on s’analitzen els condicionants d’origen, de sistema i de destí. L’apartat de Mirades sobre l’èxit educatiu analitza quantitativament i qualitativa la situació en què es troben avui en dia els joves en vers l’accés a l’educació, la formació i el mercat de treball. La tercera part centrada en l’Agenda política, comença amb una anàlisi de l’acció de govern entre el 2010 i 2013 en matèria de política educativa, continua amb la valoració de l’abast del canvis que proposa la controvertida LOMCE i finalitza posant el focus en polítiques socioeducatives, de formació i ocupació remarcant la importància de l’aprenentatge al llarg de la vida. L’últim apartat sobre Recerca i innovació repassa diferents projectes de recerca que s’estan duent a terme i desenvolupa més abastament les tendències internacionals en matèria de polítiques sobre recerca i innovació en educació.

Més informació de l’anuari “L’Estat de l’Educació a Catalunya”

La metodologia Freinet, ahir i avui. Acte de fi de curs del MRPdeGirona

Aquest proper dimarts 28 de maig a les 18.00 h de la tarda es celebrarà l’acte de fi de curs del Moviment de Renovació Pedagògica de Girona que girarà a l’entorn de FREINET: AHIR i AVUI.

L’acte, conduit per en MON MARQUÈS, professor emèrit de Pedagogia de la Universitat de Girona, estarà dividit en dues parts: Una amb la presentació del llibre “Els vaig prometre el mar”, de Sebastián Gertrúdix, professor i membre de MRP i Sergi Bernal, geogràfic i documentalista; i l’altra, amb la participació de les escoles Nabí de Barcelona i l’escola 9d4t de Quart que en l’actualitat fan servir la metodologia Freinet.

II Jornada d’Acció Social: Joves i segones oportunitats educatives

La Federació d’Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS) conjuntament amb la Facultat d’Educació i Psicologia de la Universitat de Girona (UDG) organitzen la II Jornada d’Acció Social: Joves i segones oportunitats educatives el proper dia 24 de maig. Quan: 24 de maig de 2019, de 9 a 13h On: Facultat d’Educació i Psicologia de la Universitat […]

25 anys de solidaritat: Assemblea anual de la Coordinadora d’ONG Solidàries

Posem en valor la feina feta en 25 anys! Un any més participem a l’Assemblea anual de la Coordinadora d’ONG Solidàries celebrada aquest dissabte 4 de maig al Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí. Ha estat una jornada de retrobaments, que ha servit també per a fer balanç i celebrar els nostres 25 […]