Dos centres gironins participen en un estudi sobre la millora de la relació entre l'escola i familia i l'èxit escolar

Aquest dijous 7 de març vam organitzar un debat per presentar el llibre “Famílies, escola i èxit” que recull un estudi promogut per la Fundació Jaume Bofill i on hi hem col·laborat la Fundació SER.GI, la Universitat de Vic i la Universitat de Girona.

El debat va comptar amb Jordi Collet, professor de sociologia a la UV i coautor del llibre, Xavier Besalú, professor de pedagogia a la Universitat de Girona, Pep Camps de l’escola les Moreres de Flaçà i Montse Marquet de l’escola Mare de Déu del Mont de Girona.

Collet va explicar que l’estudi que van plantejar es fonamenta en la recerca-acció, i que per tant no volien aportar solucions tancades des de la universitat a les escoles sinó que fossin definides conjuntament amb elles. En aquest sentit es va apostar per tal que alguns centres educatius emprenguessin actuacions i les avaluessin amb l’objectiu d’apropar escola i família, partint de la base que la millora d’aquesta relació hauria de repercutir en la millora de l’èxit escolar dels alumnes.

Les actuacions que s’han dut a terme en els centres que han participat de la recerca promoguda per la Fundació Bofill en el territori català, s’han basat en l’increment de contactes informals entre escola i famílies, compartir més espai i temps a l’escola, establir llocs físics per a les famílies en els centres, millorar la relació pel que fa al seguiment dels continguts acadèmics i donar suport a la feina de les AMPA.

Per la seva banda Xavier Besalú, que ha coordinat l’estudi en els centres gironins, va explicar com es va fer el procés de selecció de centres i també que un dels requisits era que el Claustre de professors hi estigués totalment involucrat, ja que s’entén que la relació entre escola i família està totalment condicionada per com volen que sigui des del col·lectiu docent. Una de les constatacions que fa Besalú és que la relació entre centre i família va perdent força a mida que l’etapa escolar avança, és a dir és molt més intensa a l’educació infantil i s’afebleix en els centres de secundària.

Finalment Pep Camps i Montse Marquet van exposar l’experiència dels darrers dos cursos en els centres que dirigeixen. Iniciatives com els apadrinaments entre famílies, la implicació d’exalumnes, la integració de pares en les diferents comissions de l’escola, permetre’ls que assisteixin a les sortides, els tallers de pares i mares, que facin de delegats de classe, demanar la seva participació en activitats a l’aula, la biblioteca o l’hort escolar, entre altres han servit perquè la distància entre famílies i escola s’escurci i es valori positivament.

Enllaços a les conclusions de l’estudi i el llibre:

La metodologia Freinet, ahir i avui. Acte de fi de curs del MRPdeGirona

Aquest proper dimarts 28 de maig a les 18.00 h de la tarda es celebrarà l’acte de fi de curs del Moviment de Renovació Pedagògica de Girona que girarà a l’entorn de FREINET: AHIR i AVUI.

L’acte, conduit per en MON MARQUÈS, professor emèrit de Pedagogia de la Universitat de Girona, estarà dividit en dues parts: Una amb la presentació del llibre “Els vaig prometre el mar”, de Sebastián Gertrúdix, professor i membre de MRP i Sergi Bernal, geogràfic i documentalista; i l’altra, amb la participació de les escoles Nabí de Barcelona i l’escola 9d4t de Quart que en l’actualitat fan servir la metodologia Freinet.

II Jornada d’Acció Social: Joves i segones oportunitats educatives

La Federació d’Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS) conjuntament amb la Facultat d’Educació i Psicologia de la Universitat de Girona (UDG) organitzen la II Jornada d’Acció Social: Joves i segones oportunitats educatives el proper dia 24 de maig. Quan: 24 de maig de 2019, de 9 a 13h On: Facultat d’Educació i Psicologia de la Universitat […]

25 anys de solidaritat: Assemblea anual de la Coordinadora d’ONG Solidàries

Posem en valor la feina feta en 25 anys! Un any més participem a l’Assemblea anual de la Coordinadora d’ONG Solidàries celebrada aquest dissabte 4 de maig al Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí. Ha estat una jornada de retrobaments, que ha servit també per a fer balanç i celebrar els nostres 25 […]