Dos centres gironins participen en un estudi sobre la millora de la relació entre l'escola i familia i l'èxit escolar

Aquest dijous 7 de març vam organitzar un debat per presentar el llibre “Famílies, escola i èxit” que recull un estudi promogut per la Fundació Jaume Bofill i on hi hem col·laborat la Fundació SER.GI, la Universitat de Vic i la Universitat de Girona.

El debat va comptar amb Jordi Collet, professor de sociologia a la UV i coautor del llibre, Xavier Besalú, professor de pedagogia a la Universitat de Girona, Pep Camps de l’escola les Moreres de Flaçà i Montse Marquet de l’escola Mare de Déu del Mont de Girona.

Collet va explicar que l’estudi que van plantejar es fonamenta en la recerca-acció, i que per tant no volien aportar solucions tancades des de la universitat a les escoles sinó que fossin definides conjuntament amb elles. En aquest sentit es va apostar per tal que alguns centres educatius emprenguessin actuacions i les avaluessin amb l’objectiu d’apropar escola i família, partint de la base que la millora d’aquesta relació hauria de repercutir en la millora de l’èxit escolar dels alumnes.

Les actuacions que s’han dut a terme en els centres que han participat de la recerca promoguda per la Fundació Bofill en el territori català, s’han basat en l’increment de contactes informals entre escola i famílies, compartir més espai i temps a l’escola, establir llocs físics per a les famílies en els centres, millorar la relació pel que fa al seguiment dels continguts acadèmics i donar suport a la feina de les AMPA.

Per la seva banda Xavier Besalú, que ha coordinat l’estudi en els centres gironins, va explicar com es va fer el procés de selecció de centres i també que un dels requisits era que el Claustre de professors hi estigués totalment involucrat, ja que s’entén que la relació entre escola i família està totalment condicionada per com volen que sigui des del col·lectiu docent. Una de les constatacions que fa Besalú és que la relació entre centre i família va perdent força a mida que l’etapa escolar avança, és a dir és molt més intensa a l’educació infantil i s’afebleix en els centres de secundària.

Finalment Pep Camps i Montse Marquet van exposar l’experiència dels darrers dos cursos en els centres que dirigeixen. Iniciatives com els apadrinaments entre famílies, la implicació d’exalumnes, la integració de pares en les diferents comissions de l’escola, permetre’ls que assisteixin a les sortides, els tallers de pares i mares, que facin de delegats de classe, demanar la seva participació en activitats a l’aula, la biblioteca o l’hort escolar, entre altres han servit perquè la distància entre famílies i escola s’escurci i es valori positivament.

Enllaços a les conclusions de l’estudi i el llibre:

Nous cursos de formació en línia, reconeguts pel Departament d’Ensenyament

Presentem una nova i doble proposta formativa adreçada a docents de primària, secundària i cicles formatius i altres professionals del món social. Es tracta de dos cursos de 40 hores cadascun en modalitat online, reconeguts pel Departament d’Ensenyament, com activitats de formació permanent adreçades al professorat d’ensenyament: L’EDUCACIÓ EMOCIONAL: DEL DOCENT A L’AULA GESTIÓ DE […]

Agenda Fundació

VI Jornades Repensem l’escola. Avancem col·lectivament?
Quins reptes tenim per caminar cap a una educació alliberadora i equitativa?

Després cinc edicions repensant l’escola amb membres de tota la comunitat educativa, arriben de nou les jornada Repensem l’Escola, un espai de reflexió, formació i intercanvi amb la intenció de seguir avançant. Des de l’Escola Bressol fins a Batxillerat, i passant també pels espais d’educació no formal l’educació al país s’està movent, revolucionant. Ens cal compartir […]

Biblioteca pública i compromís social

Jornada organitzada conjuntament amb el Col·legi de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. Participen: Marga Losantos. Presidenta Col·legi de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya Adela d’Alòs-Moner. Presidenta Fundación Biblioteca Social Lluís Puigdemont. Director Fundació SER.GI Núria Ruiz. Bibliotecària Biblioteca Bon Pastor. Guanyadora 1r. Premio “Biblioteca pública y Compromiso Social” Gemma Ciuró. Directora Biblioteca Comarcal de Blanes