Demanem que Girona sigui Zona Lliure de paradisos fiscals

Fundació SER.GI participa, conjuntament amb altres entitats coordinades per Intermon-Oxfam, en la presentació de la “Moció per declarar el municipi zona lliure de paradisos fiscals” al ple del proper 11 de juliol de l’Ajuntament de Girona. La moció es presenta com una concreció del document de “Compromís Polític per la Cultura de la Pau, la Solidaritat, la Participació i la Transparència” que tots els grups van signar, llevat del PP, acció que va promoure Justícia i Pau.

Còpia de la Carta adreçada a l’alcaldessa i als regidors,

Sra. Marta Madrenas Mir, alcaldessa de Girona,

El divendres passat, dia 10 de juny, es va entrar a l’Ajuntament una proposta de “Moció per declarar el municipi de Girona Zona Lliure de paradisos fiscals” amb la finalitat de  ser debatuda i  aprovada pel Ple de l’Ajuntament de Girona, a ser possible, en la sessió ordinària del proper 11 de juliol.

Aquesta moció ha estat promoguda per Oxfam Intermón i té el suport de Justícia i Pau de Girona, Càritas Diocesana de Girona, la Fundació SER.GI, la Fundació Talibés, la Fundació Plataforma Educativa, la Comissió de l’Agenda Llatinoamericana, la resta d’entitats membres de la Coordinadora d’ONG Solidàries de Comarques gironines i l’Alt Maresme, i la Xarxa Dones Girona.

Els motius perqué considerem que l’Ajuntament de Girona hauria d’aprovar la dita moció els podriem resumir amb els paragrafs que segueixen:

• La desigualtat entre les persones riques i les pobres és extrema i segueix augmentant. Oxfam a l’àmbit global, i Oxfam Intermón a casa nostra, vam llançar a l’octubre de 2014 la campanya IGUALS, amb l’objectiu de denunciar que la desigualtat extrema i creixent és la principal causa de la pobresa al món, alhora que retalla les oportunitats de desenvolupament de milions de persones a tot el món.
  •  Una de les solucions que defensem per a combatre la desigualtat és la fiscalitat.
  • Una fiscalitat justa i progressiva contribueix a redistribuir els recursos i a conformar societats més equitatives i cohesionades. Totes les persones, ciutadans / es i empreses hem de pagar en funció de la nostra capacitat econòmica real. Però l’evasió i elusió fiscal costa molts diners a la ciutadania. A Espanya, el 72% del frau fiscal prové de grans empreses i grans fortunes i els paradisos fiscals són el principal forat negre pel qual es perden aquests recursos.
  •  Des d’Oxfam Intermón creiem que per lluitar contra els paradisos fiscals són necessaris canvis legals i el compromís de les empreses per introduir polítiques de responsabilitat fiscal que excloguin la seva utilització.
  •  A més, hi ha una tercera via, que l’administració com a actor econòmic introdueixi criteris de responsabilitat fiscal en les seves contractacions. Atès que les contractacions públiques a Espanya equivalen al 25% del PIB, representa una porció de negoci que el sector privat no està disposat a renunciar, per la qual cosa es tracta d’una forma de modelar el comportament de les empreses des d’una perspectiva de negoci.
  •  L’ús de paradisos fiscals és una pràctica d’elusió d’impostos que causa greus minves en la capacitat de finançament dels organismes públics i té un impacte negatiu en la reducció de la desigualtat, sembla bastant raonable que els poders públics incentivin i premiïn a les empreses que no porten a terme aquestes pràctiques per a l’accés a la contractació de qualsevol tipus amb els organismes públics.

Entenem que la moció representa una acció concreta més en la línia del que es proposava als grups polítics que vareu concorrer a les eleccions municipals del maig de 2015 amb el document “Compromís polític per la Cultura de la Pau, la Solidaritat, la Participació i la Transparència”, que us fou presentat en un acte públic a l’Auditori Josep Irla el 7 de maig i que signàreu (els representants de tots els grups llevat del PP) en el mateix acte (adjuntem document).

Restem a la vostra disposició per donar-vos tota la informació què considereu necessària i esperem que l’Ajuntament de Girona assumeixi el contingut d’aquesta moció i el compromís polític que suposa.