“Cal augmentar les mesures de protecció en els països d'origen”

Aquesta és una de les conclusions a la que es va arribar a la taula rodona sobre immigració infantil, que va organitzar ahir la Fundació SER.GI.

La taula rodona va aprofundir en les condicions de vida dels infants provinents de països empobrits que arriben a Catalunya, els seus drets i deures i les mesures de protecció que es posen al seu abast a Catalunya.

La primera en intervenir va ser Araceli Lázaro, que és educadora social, pedagoga i Secretària de l’Observatori dels Drets de la Infància. Per ella el que manquen són “polítiques globals per a tots els nens i joves estrangers, no només per als no acompanyats”. A més creu que aquestes mesures han de ser polítiques d’estat i no fruit de la bona voluntat de les entitats socials, que sovint cauen en un cert paternalisme. Per Lázaro és molt important regular el marc de protecció dels menors, però encara ho és més que es pugui complir.

Eva Piñero, que és experta en atenció i acolliment d’infants i joves estrangers no acompanyats a Catalunya, va afirmar que “molts dels joves que es tutelen a Catalunya ja eren adults al seu país d’origen” i a més la majoria “no fugen de la fam sinó de la manca d’expectatives”. En arribar aquí es troben en unes condicions de vida molt diferents, que els fa patir el mateix que qualsevol altre persona que hagi fet un procés migratori, però accentuat per la seva joventut. Per Piñero és bàsic oferir-los recursos per a que siguin autònoms en tots els sentits.

En el seu torn Cristian Pachá, educador del Projecte “Casal Jove Atlas” del barri del Raval de Barcelona, va explicar la seva experiència en aquesta iniciativa que té per objectiu el desenvolupament personal dels joves del barri. “El jove aconsegueix autonomia a mida que va prenent responsabilitats” va afirmar. Per Pachá “cal que els joves elaborin un projecte de vida que els guiï i els marqui objectius”, ja que sinó no hi ha motivació i es fàcil que caiguin en el desànim.

Finalment Laura Ruiz, tècnica del Programa Catalunya-Magrib, va explicar l’experiència d’aquest programa que el Departament d’Acció Social de la Generalitat va arrencar a Tànger fa tres anys. L’objectiu de la Generalitat és treballar en mesures de protecció a la infància en els països d’origen, en aquest cas col·laborant amb el govern del Marroc, que és d’on provenen la majoria de joves no acompanyats que arriben a Catalunya. En aquest període el Departament ha realitzat, entre altres mesures, vint retorns voluntaris de joves que ja es trobaven en centres a Catalunya. En aquests casos el Programa Catalunya-Magrib s’ocupa de contactar amb les seves famílies d’origen i gestionar el retorn. Ruiz també va explicar la resta d’actuacions que desenvolupen al Marroc, i que inclouen nombroses accions de formació, pràctiques en empreses, inserció laboral, assessorament, etc.

El moderador de l’acte va ser Toni Ramoneda, llicenciat en Psicologia, educador social i treballador del Centre d’Acollida de Girona.

Nous cursos de formació en línia, reconeguts pel Departament d’Ensenyament

Presentem una nova i doble proposta formativa adreçada a docents de primària, secundària i cicles formatius i altres professionals del món social. Es tracta de dos cursos de 40 hores cadascun en modalitat online, reconeguts pel Departament d’Ensenyament, com activitats de formació permanent adreçades al professorat d’ensenyament: L’EDUCACIÓ EMOCIONAL: DEL DOCENT A L’AULA GESTIÓ DE […]

Agenda Fundació

VI Jornades Repensem l’escola. Avancem col·lectivament?
Quins reptes tenim per caminar cap a una educació alliberadora i equitativa?

Després cinc edicions repensant l’escola amb membres de tota la comunitat educativa, arriben de nou les jornada Repensem l’Escola, un espai de reflexió, formació i intercanvi amb la intenció de seguir avançant. Des de l’Escola Bressol fins a Batxillerat, i passant també pels espais d’educació no formal l’educació al país s’està movent, revolucionant. Ens cal compartir […]

Biblioteca pública i compromís social

Jornada organitzada conjuntament amb el Col·legi de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. Participen: Marga Losantos. Presidenta Col·legi de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya Adela d’Alòs-Moner. Presidenta Fundación Biblioteca Social Lluís Puigdemont. Director Fundació SER.GI Núria Ruiz. Bibliotecària Biblioteca Bon Pastor. Guanyadora 1r. Premio “Biblioteca pública y Compromiso Social” Gemma Ciuró. Directora Biblioteca Comarcal de Blanes